Grattis till denna fantastiska och händelserika tid i livet! Medan du förbereder dig inför din nya roll som förälder har du här några goda råd för de första veckorna med din nya lilla älskling. De första sex veckorna kommer att vara fyllda med matning, tupplurar och blöjbyten och du kommer inte ha så mycket rutiner än. Nyfödda sover oftast mellan 16 och 19 timmar per dygn! Det låter mycket, men sömnen hjälper barnet att växa och utvecklas, så det är en väldigt viktig uppgift. Här är några saker du bör tänka på under den här tiden:

  • Försök att ge barnet mat varannan timme. Genom att ha regelbundna pauser mellan matningarna minskar gaserna och trycket på magen.
  • Ta fram en plan tillsammans med din partner för hur ni ska göra när barnet vaknar på nätterna.
  • Låt barnet sova så mycket det behöver!
  • I slutet av de sex veckorna kan du försöka låta det gå tre timmar mellan matningarna.
  • Begränsa den vakna tiden till mellan 45 minuter och en timme för att undvika övertrötthet.

Den viktigaste faktorn för att hålla barnet nöjt under de första sex veckorna är att begränsa den vakna tiden till mellan 45 minuter och en timme för att undvika övertrötthet. Ett övertrött barn blir gnälligt och svårt att trösta och har svårare att sova. Kom ihåg att alla barn är olika, så försök att inte jämföra ditt barn med någon annans. Din väns barn kanske sover jättebra men inte ditt, eller tvärtom. Barnet går också igenom lättare och svårare faser under olika perioder, för det sker nämligen tio stora förändringar under det första året. Ja, tio!

Courtney
Källa: Courtney Landin är specialist inom bebis- och barnsömn och hjälper familjer att utveckla hälsosamma och långvariga sömnvanor för sina barn. Hennes sömnmetoder följer riktlinjerna som presenteras i Pediatric Sleep – Diagnosis and Management of Sleep Problems som är skriven av Jodi A. Mindell, PhD och Judith A. Owens, MD, PhD.

För mer information besök www.HappySleepingBaby.com