Sömn är jätteviktigt för ditt barns utveckling och för ditt egna psyke; du vet nog redan detta om du inte sover bra om nätterna. Om ditt barn har problem med att sova hela natten det första du bör veta är att du inte är ensam! Undersökningar visar att upp till 30 procent av alla bebisar har sömnproblem, och att 75 procent av föräldrarna skulle vilja förändra sitt barns sömnmönster. Hur gör man det, undrar du kanske? Följande tips är en bra start för att bygga grunden till god sömn.

Sömntips vid nattning
1. Ha en fast rutin vid nattningen. Detta kommer ge en trygghet till barnet som vet att det snart är sovdags och det kommer vara en positiv association till sömn. Du kan faktiskt börja en kortare nattningsrutin redan när bebisen är 2 månader!

2. En nattningsrutin kan t.ex vara att sätta på pyjamasen, amma eller ge flaska, borsta tänderna (beroende på barnets ålder), läsa en bok eller sjunga lugna sånger.

3. Runt 6 månaders ålder är det bra att sluta ge bebisen mat för att den ska somna, så att din bebis slutar att associera mat med sömn. Hur gammal bebisen är när ni börjar denna övergång beror på dig och din familjs behov såklart.

4. Håll nattningsrutinen till 30 – 40 min max. Det skapar en bra övergång till själva nattningen.

Tillämpa dessa fyra råd och var väldigt konsekvent under de närmaste två veckorna. Då kommer du börja märka av förbättringar, men kom ihåg att förändring tar tid, så du bör se små förbättringar som stora steg i rätt riktning! Att få en god natts sömn kanske inte är så långt borta!

 

Courtney

 

Källa: Courtney Landin är specialist inom bebis- och barnsömn och hjälper familjer att utveckla hälsosamma och långvariga sömnvanor för sina barn. Hennes sömnmetoder följer riktlinjerna som presenteras i Pediatric Sleep – Diagnosis and Management of Sleep Problems som är skriven av Jodi A. Mindell, PhD och Judith A. Owens, MD, PhD.

För mer information besök www.HappySleepingBaby.com