Lugn i stormen

VI BEHÖVER LUGNET för att orka vara i alla de andra känslorna. I lugnet skapas balans, distans till det svåra och energi till det roliga och det utmanande. En av de bästa gåvor vi kan ge barn är lugna stunder tillsammans men också möjligheten att vara ensam med sig själv. Lär ditt barn att varje dag ta en stund tillsammans med sig själv för att tänka goda tankar om sig själv, andra och livet.

Den där stressen

Forskning visar att stressen ökar bland barn. När barnen är stressade märks det ofta genom ökad oro, ilska, gnäll, koncentrationssvårigheter, sömnproblem, nervositet, magont eller huvudvärk. Ungefär som när vi själva är stressade. Det är förstås viktigt att ta sig tid att uppmärksamma och försöka förstå behoven som ligger bakom magont eller gnäll. Eftersom barn påverkas av sin omgivning riskerar de vuxna som finns i barnens liv att överföra sin egen stress på barnen.

Ofta är det så enkelt som att vi själva är lite för stressade och att vi därför inte har tagit oss tid att ge barnen den odelade uppmärksamhet de behöver. Utöver närstående vuxens stress kan barns stress bero på en rad andra faktorer som exempelvis förlust, sorg, miljöombyte, ny personal eller nya barn på förskolan/skolan eller att det helt enkelt är för många aktiviteter inplanerade. Det är i lugnet som vi återhämtar oss. Stressen i sig är inte farlig om man ser till att få återhämtning och vila mellan stresspåslagen.

Därför har alla människor god nytta av att veta hur man gör för att på egen hand hitta lugnet inom sig själva.

Hitta lugnet i nuet

PLACERA ETT GOSEDJUR (eller Friendydockan Lugn) på magen när barnet ligger ned. Uppmuntra sedan barnet att fokusera på sin andning och följa dockans rörelse i takt med andningen. Här följer ett förslag på hur du kan guida barn i avslappning.

Lägg märke till att det inte finns några negationer och att tonen är tillåtande och visar på möjligheter utan att ställa krav:

”Om du vill kan du känna hur dina andetag fyller magen och bröstkorgen med luft. Känn hur din andning lyfter dockan/gosedjuret. Det är allt du behöver tänka på just nu. Andas in… andas ut… Om du tänker på annat är det också okej. Dina tankar är lätta som en ballong, så lätta att de svävar bort och du kan fokusera på dina andetag igen och se dockan andas med dig. Precis så… jättebra att du andas in och ut… Så här kan du göra varje gång du blir rädd, ledsen eller upprörd.

Andas in och ut och känn hur du blir lugn, trygg och säker igen…” Det är en relativt enkel övning som skapar lugn och balanserar hjärnhalvorna vilket motverkar stress. Generellt är det

också bra med långsamma rörelser. Ditt barn är redan expert på närvaro i nuet. Allt du behöver göra är att uppmärksamma det och hjälpa till att bygga den goda vanan att vara i nuet, skapa inre lugn för att låta kropp och sinne få vila mellan allt det roliga, och det oroliga.

Tips till dig som förälder: Hjälp barnet att skapa inre lugn AVSÄTT EN KVART om dagen när du lägger allt annat åt sidan och är totalt närvarande tillsammans med barnet. Det gör underverk för relationen, motverkar stress och bygger självkänsla. Barnet upplever sig vara viktigt och prioriterat vilket också leder till en ökad vilja att samarbeta med dig. Att ta sig tid frigör tid eftersom konflikterna minskar.

Eftersom det inte bara är tråkiga saker som skapar stress kan det vara en bra idé att hjälpa barnen att avstå från kalas, biobesök, kvälls- och helgaktiviteter när de blir ovanligt gnälliga, oroliga eller får sömnsvårigheter. Ta en paus och gör så lite som möjligt. Bara var tillsammans.

Förbered dig mentalt

Vet du med dig att vissa situationer framkallar stressreaktioner kan du mentalt förbereda dig inför dem genom att skapa en mental bild av hur du vill att situationen ska avlöpa. Föreställ dig innan hur du utstrålar lugn och trygghet och får barnet att samarbeta. Berätta att du har längtat efter att ni ska få en stund tillsammans.

Bestäm vilket kroppsspråk du ska ha och hur din röst ska låta. Tänk dig trygg, lugn och säker. Allra bäst effekt får den här typen av målbild när du förankrar och tänker på den i avslappnat tillstånd, kanske precis innan du ska sova.

Lyssna på låten Lugn ur albumet En musikalisk känsloresa på Spotify: https://open.spotify.com/album/5Kj6Voi9m7SYuLOEMiuHlq

 

maria-pia_gottberg_webb-200

 

            Källa: Copyright Maria-Pia Gottberg, 2016. Grundare av Friendy. Maria-Pia föreläser

            och utbildar, skriver böcker och artiklar. Maria-Pia arbetar aktivt för att alla barn

            ska känna sig älskade, respekterade och ha tillgång till goda förebilder.