Hur går det för er med eventuella nyårslöften? Känner ni att våren är lite på gång trots allt? Jag fick faktiskt lite vårkänslor häromdagen när jag gick hem från jobbet. Nog börjar det märkas att det trots allt blir ljusare och ljusare för varje dag som går. Härligt!

Ett enkelt och kul sätt att pigga upp tillvaron på är ju att äta god mat som ger bra energi och att dessutom laga maten tillsammans är ju extra kul. Varför inte låta även barnen få vara med och delta i matlagningen? Många har kanske svårt att få sina barn att äta grönsaker eller kanske är du själv inte så förtjust i att tugga i dig en massa kaninmat?

Här kommer några tips på vad du kan göra för att det ska blir lite roligare och snyggare med grönsaker. Lek mer med maten helt enkelt!

Tips 1
Skaffa en grönsakssvarv! Med en grönsakssvarv kan du göra som långa spagettistrån fast av grönsaker. Grönsaker som är bra att använda är bland annat zucchini, morötter, rättika, palsternacka eller någon annan lämplig avlång grönsak som går att äta rå. Blanda olika grönsaker och få en härligt färgglad tallrik. Grönsakspastan kallas även zoodles och det finns en massa olika grönsakssvarvar att köpa både på nätet och i butik. Välj en variant som är liten men robust och lätt att använda.

Tips 2
Skaffa en mandolin. Använd en mandolin för att göra tunna skivor, stavar och smala pinnar av dina grönsaker. På ett lätt sätt gör du snabbt en massa grönsaksstavar som du kan doppa i olika goda såser, du kan skära rotfrukter, som till exempel rödbeta morot och palsternacka, i tunna skivor och göra egna rotfruktschips. Både godare och bra mycket nyttigare än att köpa vanliga chips. Krydda med lite havssalt eller örtsalt och kanske lite torkad dill eller chilipulver.

Tips 3
Lek med maten och gör små söta figurer av till exempel gurkbitar, tomater och morötter. Presenterar du grönsakerna som små roliga gubbar tror jag du gör succé hos barnen! Googla på nätet och hitta inspiration till vad du kan hitta på! Det här tipset funkar nog all mat, lägg upp på ett roligt sätt som tilltalar barnen så blir det roligare att äta!

Tips 4
Blanda grönsaker med olika färger och former och även olika tillagningssätt. Det ser roligare ut och smakupplevelsen blir större.

Tips 5
Visste du att man kan använda en hel del grönsaker i bakning? Både pumpa, sötpotatis, avokado och zucchini funkar i både matbröd och mjuka kakor.

Tips 6
Göm grönsaker i maten! Får du trots ovanstående inte i dig och dina barn önskvärd mängd grönsaker så kan man ju gömma grönsaker i sin matlagning. Du kan till exempel finriva morötter och lägga i köttfärssåsen, riv lite rödbetor och blanda i köttfärsen när du gör pannbiffar eller kör broccoli och blomkål i en mixer till ett fint smul och blanda sedan ner i potatismoset.

Lycka till!

IMG_5739-300

 

    Vill du läsa mer om mig och min matlagning,

    kika då in på min blogg Ekofilosophie (www.ekofilosophie.com) eller

    följ bloggen på Facebook (www.facebook.com/ekofilosophie) och

    Instagram (www.instagram.com/ekofilosophie)