Hur ska du göra för att få dina barn, och dig själv, att dra ner på sötsaker och äta nyttigare mat överlag? Vad som definieras som nyttig mat kan så klart skilja från person till person. Någon kan tycka att det är mycket frukt och fibrer, någon annan kan tycka att det är en vegetarisk kost och en tredje person kan tycka att nyttig mat är mättande mat utan raffinerat socker, gluten och tillsatser.

Jag tror att om du planerar din matlagning och lagar bra men enkel mat så minskar du behovet av att småäta. Både för egen del och för barnens del. Planerar du din matlagning och gör storkok så har du alltid mat som snabbt går att värma på till en bra middag. Att laga bra mat behöver inte vara komplicerat. Genom att äta mat med bra sammansättning som håller dig mätt och nöjd länge undviker du dessutom sötsug och småätande. Snabba kolhydrater som till exempel kakor, godis och fikabröd gör dig mätt för stunden, men mättnaden sitter inte i särskilt länge. Efter några timmar är mättnaden borta och då behöver du mer mat snabbt och troligtvis blir det då ännu en måltid med snabba kolhydrater. Det är alltså lätt att hamna i en ond cirkel.

Gör du som jag och istället får din största mängd energi från proteiner av olika slag, nyttiga fetter och grönsaker håller du dig mätt länge och behöver inte panikäta på grund av blodsockerfall. Förutom att ha frysen full med matlådor så kan det så klart vara bra att ha bra snabbmat hemma. Se alltid till att ha ägg, smör, ost och grönsaker hemma. Då kan du lätt slänga ihop en omelett eller äggröra, en sallad eller bara ett par kokta ägg. Mat som går snabbt att göra, är hälsosam och håller dig mätt länge.

Jag förstår att det är lättare sagt än gjort att hålla småbarn borta från sötsaker. Många livsmedel som vänder sig till barn innehåller socker, det görs reklam för en massa produkter med socker och det bjuds på kakor, bakverk, saft och godis i många sociala sammanhang. Jag tror dock att det går att hitta nyttiga alternativ som har naturlig sötma istället för att äta en massa processade godsaker som godis och kakor. Om barn inte blir vana vid att allt är sött och inte heller dagligen få en massa sötsaker så tror jag inte att de kommer skrika efter socker hela tiden.

Är barnen dessutom mätta när sötsakerna dukas upp så är de troligtvis mindre sugna på att äta en massa onyttigheter eller så äter de i alla fall en mindre mängd än vad de skulle ha gjort om de var hungriga och blodsockret på väg ner. Taktiken är alltså återigen att äta bra, mättande mat som du och dina barn står er länge på!

Att baka själv och göra hemgjort godis är så klart bättre än att köpa färdigt. Gör du eget från grunden har du koll på innehållet och slipper då en mängd tillsatsämnen. Att baka och pyssla tillsammans är dessutom både roligt och lärorikt!

Om du och din familj äter mättande, god och vällagad mat så kommer ni inte ha samma behov av småätande. Barn gör som sina föräldrar, äter du godis och kakor titt som tätt så kommer nog även dina barn att vilja göra det.

Vill du göra nyttiga godsaker så kan du till exempel göra glass på mosad banan och bär eller så kan du göra olika nöt- och fruktbollar istället för chokladbollar och liknande. Lite bär med vispad grädde som du fryser lätt funkar fint som ersättare till vanlig glass. Det går att göra pannkakor med andra ingredienser än mjöl, till exempel kan du använda keso, banan och ägg och sedan toppa med lite bär. Torkad frukt som dadlar och fikon ger naturlig sötma och binder ihop bra och funkar därför till olika bakverk. Googla på begrepp som ”baka med grönsaker”, ”baka sockerfritt” och kika in på olika bloggar med hälsosam mat utan en massa tillsatt socker.

Jag tror att barn fungerar precis som vuxna. Finns det en massa onyttig mat hemma så äts det. Äter alla runtomkring onyttig mat så äter även barnen onyttig mat. Har du möjligheten att inte introducera socker och onyttigheter till ditt barn så ta den chansen! Vet de inte vad socker är så kommer de inte heller vilja ha det utan de kommer nöja sig med kokt ägg med smör och naturlig sötma från bär och frukt.

Lycka till och hoppas ni blivit inspirerade att testa lite hälsosammare godsaker och att laga bra mat från grunden!

 

IMG_5739-300

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kika gärna in på www.ekofilosophie.com där hittar ni

massor med spännande recept för såväl förrätter,

varmrätter och efterrätter.