Sophie heter jag och jag har fått äran att skriva om kost och hälsa här på babytobe.se. Jättekul eftersom det är två ämnen som jag verkligen brinner för!

Visst kan det vara passande att tänka över sin kosthållning så här efter alla mathögtider och även nu när det är nytt år och nya tag? Jag tänker inte komma med några pekpinnar eller säga åt er hur och vad ni ska äta, utan jag tänker dela med mig lite av min kostfilosofi och hoppas att på så sätt kunna inspirera er till att testa ny mat och även till att läsa vidare mer på egen hand.

Men först ska jag presentera mig själv lite snabbt. Jag äter sedan cirka 5 år tillbaks så kallad lågkolhydratkost. Det innebär att jag har dragit ner på de stora kolhydratkällorna bröd, pasta, ris, potatis mm och uteslutit tillsatt socker och sötning, gluten och övriga råvaror som innehåller mycket socker. Jag äter alltså till exempel inget godis, dricker ingen läsk och äter inga kakor och bullar. För två år sedan startade jag min blogg Ekofilosophie där jag bland annat delar med mig av mina goda och kreativa recept. På bloggen skriver jag också en hel del om träning, hälsa, odla i pallkrage, yoga, egentillverkad hudvård, ekologisk och giftfri livsstil och allt där emellan. Jag har ett stort intresse för kost, hälsa och träning, men jag är ingen legitimerad kostrådgivare. Jag är en levnadsglad teknikkonsult som vill vara frisk, hälsosam och full av energi och jag tror att för att bli så frisk, pigg och glad som möjligt så är det viktigt med en bra kost.

När jag inte äter, lagar mat eller tänker på mat så gillar jag även att vindsurfa, segla och resa. Kan dessa tre grejer kombineras med god mat och min sambos sällskap så är lyckan total!

Så, vad äter jag då när jag uteslutit så många vanliga råvaror? Jag äter ren mat med väl utvalda gärna ekologiska råvaror och jag undviker hel- och halvfabrikat. Jag äter alltså proteiner i alla dess slag, grönsaker, nyttiga fetter som till exempel kokosolja, olivolja, smör och livsmedel med högt fettinnehåll som till exempel nötter och avokado.

Allt detta kanske låter fantastiskt men också svårt att leva upp till? Som småbarnsförälder har du säkert en hel del annat att stå i än att laga mat hela dagarna och då är det kanske lätt hänt att det slinker ner både hel- och halvfabrikat, kakor och godis för att hålla energin uppe och för att orka vara alert trots dålig sömn. Visst är det så, men jag tror att det går att ändra på det med lite planering och genom att äta bra mat.

Äter du dig mätt behöver du inte småäta och undviker du kolhydratrik mat slipper du blodsockerfall som leder till sug efter godis eller något annat sött. När du väl lagar mat är det inte svårare att laga jättemycket mat på samma gång än att bara laga just den mängd som går åt vid exempelvis en middag. Att göra storkok och sedan frysa in matlådor är effektivt och besparar en massa tid. På så sätt behöver du inte laga mat varje dag och det finns alltid god lagad mat att ta fram efter jobbet. Grytor är bra mat till många och de kan lätt kompletteras med sallad eller något grönsaksmos vid servering.

Framöver kommer jag dela med mig av lite goda recept och tips överlag när det gäller mat, matlagning och kost. Jag hoppas att ni blir sugna på att laga mina rätter och även att ni blir inspirerade att läsa på lite mer om kost och hälsa på egen hand. Hur vi mår och känner oss beror till stor del på vad vi äter för mat!

IMG_5739-300

 

    Recepttips!

    HÖNSFÄRSBIFFAR MED BLOMKÅLS COUSCOUS

    Vill du läsa mer om mig och min matlagning,

    kika då in på min blogg Ekofilosophie (www.ekofilosophie.com) eller

    följ bloggen på Facebook (www.facebook.com/ekofilosophie) och

    Instagram (www.instagram.com/ekofilosophie)